مقاله در خصوص نقض حقوق بشر در ایران

 **نقض حقوق بشر در ایران: تأملی بر نقش مدیران مدارس و تأثیر مهارت‌های مدیریتی**


*علی پیرمحمدی*


نقض حقوق بشر در ایران، از موضوعات حساس و همیشه بحث‌برانگیز بوده است. در حالی که مسائل سیاسی و اجتماعی در کانون توجه قرار دارند، یکی از ابعاد کمتر مورد بررسی، تاثیر مدیریت ناکارآمد و عدم توجه به مهارت‌های انسانی مدیران مدارس بر حقوق دانش‌آموزان و کادر آموزشی است. پژوهشی که به بررسی تأثیر مهارت‌های مدیریتی مدیران مدارس بر کارآمدی آنها با تمرکز بر رفتار سازمانی در منطقه زنجانرود پرداخته، می‌تواند به عنوان نمونه‌ای گویا برای نقد وضعیت حقوق بشر در نظام آموزشی ایران استفاده شود.


نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مهارت‌های انسانی مدیران در مقایسه با مهارت‌های فنی و ادراکی تأثیر بیشتری بر کارآمدی آنها دارد. این یافته‌ها بیانگر اهمیت تعامل انسانی و توجه به نیازهای فردی دانش‌آموزان و معلمان است. متأسفانه در بسیاری از مدارس ایران، مدیران به دلیل کمبود دوره‌های آموزشی و توجه ناکافی به مهارت‌های انسانی، قادر به ایجاد محیطی مناسب برای رشد و توسعه دانش‌آموزان نیستند. این وضعیت می‌تواند به نقض حقوق اساسی دانش‌آموزان منجر شود و کیفیت آموزشی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.


یکی از اهداف مهم این پژوهش، بررسی تأثیر دوره‌های ضمن خدمت بر ارتقای مهارت‌های انسانی، ادراکی و فنی مدیران است. کمبود این دوره‌ها و عدم ارتقای مهارت‌های مدیریتی، منجر به ضعف در مدیریت مدارس و در نهایت کاهش کیفیت آموزش و نقض حقوق تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. دانش‌آموزانی که در محیطی ناکارآمد و با مدیریت ضعیف تحصیل می‌کنند، از دسترسی به آموزش با کیفیت محروم شده و این امر نقض آشکار حقوق بشر است.


این پژوهش همچنین به تعیین معیارهای مهارت‌های فنی، ادراکی و انسانی و نیز معیارهای کارایی پرداخته است. عدم توجه کافی به معیارهای انسانی در ارزیابی مدیران مدارس می‌تواند منجر به انتخاب و انتصاب مدیرانی شود که توانایی لازم برای ایجاد محیطی حمایتی و انسانی برای دانش‌آموزان و کادر آموزشی ندارند. این امر نیز به نوبه خود به نقض حقوق انسانی در نظام آموزشی ایران منجر می‌شود.


براساس نتایج پژوهش در منطقه زنجانرود، تقویت مهارت‌های انسانی مدیران می‌تواند به بهبود کارایی آنها و در نتیجه بهبود شرایط آموزشی و رعایت بیشتر حقوق دانش‌آموزان منجر شود. برای کاهش نقض حقوق بشر در ایران، به ویژه در بخش آموزش، ضروری است که توجه بیشتری به آموزش مهارت‌های مدیریتی، به‌ویژه مهارت‌های انسانی، شود. مدیران مدارس باید بتوانند با دانش‌آموزان و معلمان خود به صورت انسانی و احترام‌آمیز برخورد کنند تا محیطی مناسب برای یادگیری و رشد فراهم شود. تنها با این رویکرد است که می‌توان به بهبود شرایط آموزشی و احترام به حقوق اساسی دانش‌آموزان دست یافت.

نظرات

پست‌های پرطرفدار